MDF הוא מונח תיאורטי חשוב מאוד להבנה של מהי אסטרטגיה אופטימלית. תדירות ההגנה המינימלית כשמה כן היא, התדירות המינימלית שבה עלינו להגן (להשוות או להעלות) כנגד העלאה של היריב.
נתחיל בדוגמה. נניח שהגענו לריבר עם טווח ידיים שחלקן מאוד טובות (40% מהטווח), חלקן סבירות(30% מהטווח) וחלקן חלשות מאוד (30% מהטווח), בקופה כבר יש מאה בליינדים והיריב שלנו החליט להמר מאה בליינדים נוספים, אנחנו יודעים שהיריב שלנו שחקן אופטימלי והוא מאוזן מבחינת בלופים והימורי ערך, במידה ובנקודה הזו נגן רק עם הידיים הטובות מאוד (40%) אנחנו חושפים את עצמנו לניצול. מדוע?
היריב שלנו מסכן מאה בליינדים כדי לזכות במאה בליינדים שבקופה, אם אנחנו מגינים רק בארבעים אחוזים המשמעות היא שבשישים אחוז מהמקרים היריב מרוויח מאה בליינדים והתוחלת שלו למהלך של רייז היא כזו:
EV = [0.6*100) – [0.4*100] = 20bb
כלומר בכל פעם שהוא מעלה בריבר (וזה לא משנה אם זה בלוף או לא וזה לא משנה אם השווינו או לא בפעם בודדת) הוא כבר מרוויח 20 בליינדים, במצב כזה ליריב שלנו משתלם להעלות עם כל טווח הידיים שלנו מכיוון שמדובר במהלך רווחי.
כלומר עלינו לשמור על תדירות מינימלית להגנה (מזכיר – הגנה מורכבת מהשוואות והעלאות) כדי למנוע מהיריב להרוויח אוטומטית. התדירות הזו מחושבת בצורה הבאה:
MDF = Pot/[Bet + Pot]
למשל במקרה שלנו, בקופה יש 100 בליינדים ועלינו להתגונן מפני הימור של 100 בליינדים
MDF = 100/[100+100] = 50%
כלומר במקרה המתואר שבו יש לנו רק 40 ידיים טובות עלינו להוסיף ידיים לטווח ההגנה שלנו, בין אם זה להשוות עם חלק מהידיים הסבירות ובין עם זה להעלות כבלוף עם חלק מהידיים החלשות (או שילוב של השניים) על מנת למנוע מהיריב להדפיס כסף בצורה אוטומטית.
נמשיך עם הנוסחה ונבדוק מה קורה לתדירות הגנה כנגד הימור נמוך יותר של היריב, למשל שליש קופה:
MDF = 100/133 = 75%
מצד שני, בא נבדוק כנגד הימור של פי 2 מגובה הקופה (200 בליינדים הימור על קופה של 100):
MDF = 100/300 = 33%
העקרון שנגזר מהמשוואה הזו חשוב הרבה יותר מאשר התוצאה המדויקת והוא שככל שגובה ההימור של היריב גבוה יותר אנחנו צריכים להגן באחוזים יותר נמוכים, ככל שגובה ההימור נמוך יותר אנחנו צריכים להגן באחוזים גבוהים יותר.
המשמעות היא שאם אין לנו מספיק ידיים טובות בטווח כדי להשוות איתן אנחנו חייבים להשוות גם עם חלק מהידיים הסבירות שהגענו איתן לריבר וגם לקחת חלק מהידיים הגרועות ולבלף איתן אחרת אנחנו ניתנים לניצול.
עוד דבר שחשוב לזכור בהקשר של MDF הוא שאף על פי שמדובר בעקרון בסיסי להבנה של משחק הפוקר ועם חשיבות מכרעת לפיתוח אסטרטגיה טובה ומאוזנת חשוב להיצמד לעקרון ולא למספר המדויק. גם המחשבים בסיטואציות מסוימות לא נצמדים במאה אחוזים ל-MDF, למשל בביג בליינד יהיו יותר פולדים מאשר עקרון ה-MDF מכתיב או לחלופין באותו ספוט בדיוק טווח ההגנה יהיה גבוה יותר מה-MDF או נמוך יותר בהתאם לקלפים שנפתחו אשר מספקים יתרון גדול יותר לטווח של אחד השחקנים.
המספר ההופכי של MDF מייצג את אחוז ההצלחה הנדרש על מנת שבלוף יהיה רווחי (Alpha):
Alpha = 1 – MDF
כך למשל, כדי שבלוף בגובה 33% אחוז קופה יהיה רווחי עליו להצליח רק 25% מהפעמים, כדי שבלוף בגובה קופה יהיה רווחי עליו להצליח בחמישים אחוז מהמקרים.
הדוגמאות שנתנו הן מהריבר אך MDF ואלפא נכונים וחיוניים לכל השלבים במשחק, אם השחקן בבליינד שמרן ומקפל יותר מידי ידיים פרה פלופ ישתלם לנו להגביר את אחוזי הרייז שלנו עם ידיים חלשות ולגנוב יותר בליינדים, אם הוא משווה ומעלה יותר מידי כדאי לבלף פחות ולהיות יותר מוטים לכיוון הימורי ערך. דוגמה נפוצה היא בטורנירים סביב הבועה. בנקודה הזו שחקנים חובבנים רבים נוטים לאובר-פולדינג כדי להגיע לכסף ושחקנים מקצוענים לעומת זאת יודעים שסביב הבועה כדאי להרחיב את טווח הפתיחה כדי לתקוף את הבליינדים של שחקנים חובבנים בדיוק מהסיבה הזו.